I det här projektet utvecklade jag en digital och fysisk prototyp som gör det möjligt för privatpersoner att hjälpa till med insamling av vattenprover för miljöövervakning. Projektet kombinerar en mobilapp med en fysisk enhet, som tillsammans förenklar och effektiviserar datainsamlingsprocessen.
Utveckling & Teknik
Projektets huvudsakliga fokus låg på frontend-utveckling med hjälp av Apples Xcode och SwiftUI. Jag designade och implementerade ett interaktivt användargränssnitt med målet att skapa en smidig och intuitiv användarupplevelse. Även om inga externa användare deltog i projektet, var designen inriktad på tydlighet och användarvänlighet för att underlätta effektiv provtagning. Hade det varit ett eget projekt hade jag självklart tagit in användare för testning, vilket hade kunnat bli ytterst intressant och givande.
Resultat
Resultatet är en fungerande prototyp som visar hur digitala verktyg kan främja medborgarnas deltagande i miljödatainsamling. Kombinationen av en interaktiv app och en fysisk enhet demonstrerar teknikens potential inom hållbarhetsarbete. Det som gjorde projektet intressant för mig är att detta är en/två prototyp(er) som ska fungera för den stora massan, vilket skapar en enorm designutmaning. Jag tycker att designutmaningen är en del av det roliga, och jag kände direkt mina begränsningar under arbetet. Jag är en person med mina perspektiv och vill gärna höra vad andra tycker, och detta är principer jag ämnar prioritera i yrkeslivet.
0 kommentarer